Descriere
Scoarta romaneasca s-a dezvoltat pe doua linii ornamentale principale: pe de o parte, pe linia unui sistem geometric unitar, intalnit din Oltenia pana in Maramures pe de alta parte, pe linia ornamentului vegetal, a motivelor figurale si a celor simbolice, cu o raspandire mai limitata (si de obicei integrate la ansambluri dominante de motive geometrice).Scoarta olteneasca se impune, in primul rand, prin motivul vegetal. De obicei, campul si chenarul scoartei oltenesti sunt acoperite cu buchete si ramuri cu frunze si flori (margaritare, lalele) dispuse orizontal, in randuri dese. Compozitia ornamentala este dezvoltata prin folosirea unor motive figurale (animale si oameni), integrate compozitiei vegetale.Motivele antropomorfe – figuri de femei adesea in miscare – prinse in hora, sau diverse personaje, apar, uneori, ca fiind componentele unor veritabile mici scene. Coloritul scoartei oltenesti este nuantat si rafinat. Campurile, de obicei colorate in bleumarin, visiniu, azuriu, verde, cafeniu se remarca prin stralucirea lor inegalabila.Scoarta munteneasca dezvolta mai ales un desen geometric, avand ca motiv principal rombul concentric cu margini dintate, crenelate sau in trepte, prelucrate in diferite variante. Bogata policromie a culorilor care acorda bleumarinul cu roz sau cu visiniu, negrul cu rosul, brunul cu galben indulceste severitatea motivului riguros geometric.Scoarta moldoveneasca se remarca printr-o forma specifica (mai mult lunga decat lata, prin tesatura mai deasa si prin varietatea motivelor. Ea a dezvoltat atat decorul geometric, cat si decorul vegetal caracteristic, ce stilizeaza vechile motive simbolice ale pomului vietii si ale vasului cu flori.Scoarte se mai fabrica si in Maramures si Banat
Sumacurile sunt numite, si “Kilim cu fire de infasurate” si, de asemenea, “Kilim de tricotat”. În practică, firele de bătătură care nu servesc structura, insa decorul, înfășurat în jurul a patru fire a urzelii, apoi înapoi trecut pe inca două și apoi din nou înfășurat peste alte patru, etc. În cazul în care culoarea este schimbata, este lăsat capatul la firele de băteala pe spate atârnand în jos (acest lucru îl face pufos). Termenul nu este folosit doar pentru a descrie tehnica, ci și pentru a desemna produsele tipice fabricate cu această tehnică. Există diverse ipoteze cu privire la originea acestui termen (de exemplu, un oraș din Caucaz sau o specie de plante etc.).
Recenzii
Nu există recenzii până acum.